Choď na obsah Choď na menu

Aktuálne správy

28. 6. 2015

http://www.mojalaska.sk/ver-1.4/public/img/aktuality-title.jpg

Aktuálne správy sú v komentároch:

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Admin - Sobota je bez liturgie, Veľkonočná nedeľa začína vigíliou

26. 3. 2016 16:47

BRATISLAVA 26. marca (WebNoviny.sk) – Na Bielu sobotu sa nekonajú nijaké liturgické obrady. Dokonca aj sväté prijímanie sa môže podať len zomierajúcim ako viatikum (pokrm na cestu). Podľa Tlačovej kancelárie Konferencie biskupov Slovenska je chybné hovoriť o obradoch Bielej soboty. Lebo hoci časovo sa slávia v sobotu, liturgicky patria už do Veľkonočnej nedele – slávia sa až po západe slnka.

Veľkonočná vigília je noc, ktorou sa začína Veľkonočná nedeľa. Podľa pradávnej tradície je táto noc očakávaním Pána, noc bdenia, zasvätená Pánovi. Oslava Kristovho zmŕtvychvstania sa začína veľkonočnou vigíliou. Počas Veľkonočnej vigílie cirkev bdie a slávi Kristovo zmŕtvychvstanie. Katolícka cirkev slávi vigíliu už ako radostnú slávnosť vzkriesenia, znovu sa rozozvučia zvony, ktoré od štvrtka večera mlčali.

Admin - Re: Sobota je bez liturgie, Veľkonočná nedeľa začína vigíliou

26. 3. 2016 16:48

Veľkonočná vigília pôvodne bola liturgicky veľmi bohatá bohoslužba, ktorá trvala celú noc a končila sa v nedeľu ráno krstom katechumenov. Liturgia veľkonočnej vigílie sa začína zapaľovaním a požehnaním veľkonočného ohňa a svätením veľkonočnej sviece – paškálu. Táto svieca je stredobodom veľkonočnej slávnosti. Po slovách "Kristus, svetlo sveta - Bohu vďaka" sú od nej zapálené ďalšie sviece, ktoré si priniesli veriaci. Kríž vyrytý do sviece je znakom smrti, päť otvorov so vsadenými zrnkami tymianu symbolizuje Kristove rany a písmená alfa a omega s letopočtom bežného roku hovoria, že Kristus je Pán času i večnosti, počiatok i koniec všetkého. Procesia s paškálom pripomína slová samotného Krista: "Ja som svetlo sveta. Kto mňa nasleduje, nebude chodiť v tmách, ale bude mať svetlo života" (Jn 8, 12).

Potom nasleduje veľkonočný chválospev, v ktorom sa ospevuje slávnostná noc. Veľkonočná vigília obsahuje aj ďalšie prvky – bohoslužbu slova (3 až 7 čítaní zo Starého zákona adve čítania z Nového zákona), ktorej súčasťou je aj slávnostné Aleluja (spieva sa prvý raz od Popolcovej stredy) , liturgiu krstu (ak niet krstencov, tak sa iba posvätí krstná voda a obnovia sa krstné sľuby) a bohoslužbu obety. V našich krajoch je zvykom sláviť aj obrad vzkriesenia.

Admin - Pán premiér: Pripájame sa k otvorenému listu biskupa Milana Lacha a vyzývame Vás k dialógu so zdravotníkmi!

1. 2. 2016 16:37

Milí priatelia,

biskup Milan Lach pozdvihol v mene Rady Konferencie biskupov Slovenska pre pastoráciu v zdravotníctve svoj hlas a vyslovil kritiku na aktuálny stav slovenského zdravotníctva. Súčasne sa zastal zdravotníckych pracovníkov, osobitne iniciatívy sestier pracujúcich v nemocniciach. Urobil tak po dôkladnom oboznámení sa so skutočnou situáciou, po diskusii s mnohými lekármi a zdravotnými sestrami.

Reakciu premiéra Róberta Fica aj reakciu ministra Viliama Čisláka považujeme za neadekvátnu a nedostatočnú. Namiesto toho, aby priznali skutočné problémy v rezorte zdravotníctva a pokúsili sa za daných podmienok hľadať dialóg a koncepčné riešenie, iba odsúdili biskupa Lacha a bezdôvodne mu prisúdili úlohu poslušného kolaboranta opozície.

Touto petíciou chceme na jednej strane vyjadriť podporu odvážnemu postoju vladyku Milana Lacha, zároveň chceme apelovať na premiéra a ministra zdravotníctva, aby súčasnú vážnu situáciu v zdravotníctve začali konštruktívne riešiť.

Po zozbieraní podpisov zástupcovia petičného výboru doručia petíciu s podpismi premiérovi Róbertovi Ficovi a ministrovi Viliamovi Čislákovi.

http://citizengo.org/sk/32681-rieste-situaciu-v-zdravotnictve-stojime-za-biskupom-lachom

Admin - Dnešný dátum: pondelok, 1. február 2016

1. 2. 2016 16:28

Meniny má Tatiana.
Katolícky kalendár:
Dnes: Trifón, muč.
- liturgia: féria Zajtra: Obetovanie Pána - liturgia: sviatok Liturgický rok: C

Admin - Anglikáni se vyžádali na své zasedání relikvie sv. Řehoře

9. 1. 2016 23:42

Vatikán/Londýn. Anglikáni sahají ke kořenům křesťanství v Anglii, aby zachránili jednotu své církve. Na příští týden jsou do Canterbury svoláni představitelé všech anglikánských komunit z celého světa. Budou debatovat o své budoucnosti, v situaci nejistoty způsobené kontroverzními kroky některých komunit v západním světě. Jde především o biskupská svěcení žen a homosexuálů či o žehnání homosexuálních svazků.

Nejvyšší představitel anglikánské komunity nadále věří v zachování jednoty, navzdory vážným rozkolům ve věroučných otázkách. Právě na jeho přání bude zasedání probíhat za přítomnosti dvou významných relikvií, které připomínají počátky evangelizace Anglie. Jde o pastorál papeže Řehoře Velikého a evangeliář, který týž papež věnoval sv. Augustinovi, když jej vysílal na misie do Anglie. Zatímco Evangeliář sv. Augustina je uložen na ostrovech, konkrétně v Cambridge, pastorál sv. Řehoře je uchováván v římském klášteře sv. Řehoře na Celiu. K zápůjčce této cenné relikvie ze 6. století musel proto vydat souhlas Svatý stolec. Učinili jsme tak rádi „na znamení duchovních vazeb, jaké pojí obě církve,“ napsal kardinál Gianfranco Ravasi, který jménem Vatikánu zápůjčku schvaloval. Pastorál byl přepraven do Canterbury ve čtvrtek 7. ledna a do Říma se vrátí 18. ledna, na zahájení Týdne modliteb za jednotu křesťanů.

Jak řekl Vatikánskému rozhlasu P. Robert McCulloch, který za vatikánskou stranu doprovází relikvie (foto), jejich přítomnost v Canterbury má charakter skutečné pouti:
„V sobotu a v neděli budou vystaveny na veřejnosti v katedrále, stejně tomu bude i následující víkend. Během týdne budou doprovázet zasedání představitelů anglikánského společenství. Přechovávané budou v kryptě canterburské katedrály, která bude vyhrazena výlučně pro arcibiskupy, kteří se účastní setkání.“

Admin - Dohoda medzi Svätou stolicou a Štátom Palestína vstúpila do platnosti

9. 1. 2016 12:22

Vatikán 4. januára (RV) So začiatkom tohto roka vstúpila do platnosti Všeobecná dohoda (Comprehensive Agreement) medzi Svätou stolicou a Štátom Palestína. Podpísaná bola 26. júna 2015. Ako informovalo Tlačové stredisko Svätej stolice, obe strany sa navzájom informovali o zavŕšení ratifikačných procedúr požadovaných pre vstup dohody do platnosti.

Dohoda pozostávajúca z preambuly a 32 článkov sa týka základných aspektov života a činnosti Cirkvi v Palestíne a zároveň znovupotvrdzuje podporu pre dosiahnutie pokojného riešenia situácie v regióne cestou rokovaní. Súčasná dohoda medzi Svätou stolicou a Štátom Palestína je výsledkom dlhodobého procesu diplomatických rokovaní, ktoré nasledovali po predchádzajúcej dohode podpísanej medzi Svätou stolicou a Organizáciou pre oslobodenie Palestíny v roku 2000.

Admin - 9. január 2016

9. 1. 2016 12:20


Dnešný dátum: sobota, 9. január 2016
Meniny má Alexej.
Katolícky kalendár:
Dnes: Marcelín, biskup
- liturgia: féria
Zajtra: Viliam, biskup
- liturgia: Nedeľa krstu Krista Pána
Liturgický rok: C


Marcelín z Ancony, biskup

Svätý

Sviatok: 9. január

† 8. január 555 (?)

Význam mena Marcelín (z Marcel): narodený v marci (lat.)

O sv. Marcelínovi nevieme toho veľa. Podľa písomných záznamov pápeža sv. Gregora Veľkého bol biskupom v Ancone. O svoj ľud sa staral s príkladnou horlivosťou. Píše sa, že na jeho príhovor Boh zázračne ochránil Anconu pred požiarom.

Admin - pondelok, 4. január 2016

4. 1. 2016 8:45


Dnešný dátum: pondelok, 4. január 2016
Meniny má Drahoslav.
Katolícky kalendár:
Dnes: Angela z Foligna
- liturgia: féria
Zajtra: Ján Nepomuk Neumann, bisk.
- liturgia: féria
Liturgický rok: C


Angela z Foligna, mystička

Svätá

Sviatok: 4. január

* 1248 (?) Foligno, Taliansko
† 4. január 1309 tamtiež

Význam mena: anjel (lat.)

Atribúty: zobrazuje sa so spútaným satanom, krížom a knihou
Sv. Angela z Foligna

Sv. Angela z Foligna

„Tak bude aj v nebi väčšia radosť nad jedným hriešnikom, ktorý robí pokánie, ako nad deväťdesiatimi deviatimi spravodlivými, ktorí pokánie nepotrebujú“ (Lk 15,7).

Tieto slová Božského Spasiteľa môžeme plným právom vzťahovať na Angelu z Foligna.

Narodila sa v r. 1248 vo Foligne, neďaleko Assisi v Taliansku z rodičov veľmi bohatých, ale nie dobrých katolíkov. Aspoň o matke sa vie, že bola ľahostajná vo viere a dcéru veľmi rozmaznávala. Angela túto matkinu slabosť dokonale využívala, bola namyslená, zlostná a panovačná. A keď sa predčasne stretla s mladíkom podobných voľných názorov, bez vedomia rodičov nadviazala s ním nebezpečné styky. Napokon sa rozhodla vydať za neho proti vôli rodičov a celého príbuzenstva.

Manžel pokračoval vo voľnom neviazanom živote, využívajúc bohatstvo svojej manželky, ktorá mu neveru tiež odplácala neverou. Mala viac detí, o ktoré sa však – ako si vieme predstaviť – málo alebo vôbec nestarala a Pán Boh ich čoskoro povolal k sebe. Aj sám manžel ich pre svoj neviazaný a nestriedmy život v krátkom čase nasledoval.

Keď Angela ovdovela, bola v najlepších rokoch, bohatá, ešte stále pekná, mala všetky vlastnosti pokúšať mužov. Koľko sŕdc priviedla do zúfalstva alebo skazila svojimi rafinovanými zvádzaniami! Jej životopisci uvádzajú, že ich bolo mnoho.

Admin - Re: pondelok, 4. január 2016

4. 1. 2016 8:45

Tešila ju iba móda a zábava, čoraz väčšmi zabúdala na Pána Boha. Z času na čas sa v nej ozvalo i svedomie hlasom výčitiek, ale ľahkomyseľnosť a rozkoše, v akých žila, ich zahlušili. Keby sa Boh nebol nad ňou nebol zmiloval, istotne by bola zahynula. Raz ju pochytil taký strach pred peklom, že sa pustila do usedavého plaču a z hanby a ľútosti nad svojim životom si zaumienila, že sa úprimne vyspovedá zo všetkých hriechov celého svojho života. Šla do kostola na sv. spoveď. Ale z falošnej hanblivosti a falošného strachu zamlčala najošklivejšie hriechy: vyspovedala sa teda svätokrádežne. A takisto i svätokrádežne prijímala…To bol vrchol diabolskej skazenosti a úpadku…

Diabol ju mal skoro úplne v moci: mávala strašné výčitky svedomia, často plakávala, kričala ako diablom posadnutá, nenachádzala pokoj ani vo dne ani v noci, v ničom nenachádzala uspokojenie a útechu, darmo dávala telu, čo si nežiadalo…

Bolo jej do zúfania. Raz v noci ju napadli toľké výčitky svedomia, že sa ich nevedela zbaviť. Vtedy prosila Pána Boha, aby jej poslal múdreho spovedníka, ktorému by sa mohla so všetkým zdôveriť. Zjavil sa jej sv. František Assiský a oznámil, že Boh jej prosbu vypočul. Na druhý deň naozaj našla v kostole toho spovedníka: bol to fra Arnold z Foligna, františkán, jej príbuzný, ktorý ju od toho času viedol v duchovnom živote a stal sa i jej tajomníkom v opisovaní listov a zjavení.

Bola dosť mladá, takže sa ešte pomerne silno hlásili zmyselné pokušenia. Aby nad nimi ľahšie zvíťazila, napriek odporu príbuzných rozdala všetok svoj značný majetok núdznym a rozhodla sa žiť v chudobnom dome ako členka tretieho rádu sv. Františka. Ale aj tam mávala ešte mnohé pokušenia. Statočne však bojovala proti hriechu, až napokon s Božou pomocou zvíťazila a ustálila sa vo svätej láske k Bohu. Keď sa jej raz Pán Ježiš opýtal, čo si žiada ako odmenu za všetko svoje zriekanie, odpovedala: „ Ani zlato, ani striebro, ani keby si mi ponúkol celý svet, zriekla by som sa ho, pretože nechcem iné, iba teba!“ A Ježiš sa jej viac ráz zjavil… Azda o nijakom inom svätom, aj keď bol mystik, sa nepíše, že už na zemi sa tešil z takého hlbokého videnia Boha, ako o tejto svätej.

Vážila si svoje vedomosti z nadprirodzených videní, ktorými ju obdarúval všemohúci Boh. Ale vravievala, že duchovný život nespočíva vo videniach a zjaveniach, ale v činorodej láske k Bohu a k blížnemu. Preto, hoci bola chorľavá, často chodievala do nemocníc ošetrovať nemocných. Aj svojimi početnými listami múdro usmerňovala a povzbudzovala ľudí k láske a k pokojnému spolunažívaniu.

Napísala viac spisov, medzi inými De eruditione evangelica (O evanjeliovej vzdelanosti), De conversione (O obrátení) a mnoho listov. Ona ich však vlastnoručne nepísala: čo hovorila v tamojšom nárečí, to jej spovedník fra Arnold verne zachytil po latinsky. Jej spisy, zozbierané po smrti, schválil okolo r. 1309-10 kardinál Giacomo Colonna. Z nich sa zachovalo sedem rukopisov. Pre vplyv teológov tých čias, pre vážnosť a účinok jej spisov v neskoršom období, Cirkev jej dala meno Magistra Theologorum – Učiteľka teológov, meno, ktoré sa jej ušlo už za života.

Usnula v Pánu 4. januára 1309. Pochovali ju vo františkánskom kostole vo Foligne. Za blahoslavenú bola vyhlásená v r. 1693 a za svätú formou ekvipolentnej kanonizácie 11. októbra 2013 pápežom Františkom.

Admin - Protikřesťanské předsudky na britských ostrovech sílí,...

3. 1. 2016 21:57

... protože zmíněná epizoda je za poslední měsíc už druhou v pořadí. V polovině prosince místní kina zakázala šedesátisekundový propagační šot na modlitbu Otče náš, který vyrobila anglikánská církev. Podle agentury Digital Cinema Media, která kontroluje reklamní spoty v největších kinematografických řetězcích, hrozilo nebezpečí, že se daný snímek dotkne náboženského cítění nekřesťanských diváků. Ateističtí návštěvníci kina by při poslechu nejznámější modlitby na světě mohli být pobouřeni, znělo odůvodnění. Zákaz šotu komentoval zástupce generálního sekretáře Muslimské rady Velké Británie, šejk Ibrahim Mogra. Vyjádřil svůj údiv slovy: Vyzývám kohokoli, aby na této modlitbě našel něco urážejícího, a to včetně lidí, kteří nemají zvláštní náboženskou víru.

Admin - Britské železnice rozhodly, že odstraní obraz sv. Jana evangelisty z nového průčelí rochesterského nádraží

3. 1. 2016 21:56

Londýn. Britské železnice rozhodly, že odstraní obraz sv. Jana evangelisty z nového průčelí rochesterského nádraží, protože je „příliš křesťanský“. Nádraží bylo nedávno renovováno nákladem zhruba 35 milionů euro a projekt se inspiroval ikonografickou výzdobou městské katedrály, která byla vybudována v 7. století. Je tak druhou nejstarší v zemi po canterburské katedrále a přitahuje do města množství turistů, kteří používají zmíněné vlakové nádraží. Na obnově nádražní fasády se hlavní měrou podílela sedmačtyřicetiletá umělkyně Katayoun Dowlatshahi, která pochází z muslimské rodiny a nezastírá zklamání nad osudem svého díla. „Nemyslím, že to bylo správné rozhodnutí. Mělo by nám být umožněno oslavovat naše křesťanské dědictví“, soudí vitrážistka, kterou cituje dnešní vydání italského listu Il Foglio (2.1.2015). Politování nad krokem britských drah vyjádřil také rochesterský biskup James Langstaff: „Nedomnívám se, že by tyto náboženské výjevy mohly urazit ostatní náboženské skupiny. Spíše by je mohly pohnout k větší úctě vůči naší víře“, uvedl anglikánský biskup.

Admin - Poľský parlament odklepol zákon o posilnení kontroly štátu nad médiami

3. 1. 2016 21:26

Poľský parlament iba jeden deň pred Silvestrom schválil nový zákon, v súlade s ktorým sa začne veľká reforma verejnoprávnej televízie, rozhlasu a poľskej tlačovej agentúry PAP. Nový zákon taktiež umožňuje väčšiu kontrolu médií zo strany štátu

Okrem iného, podľa nového zákonu práve štát bude menovať vedenie vyššie nazvaných a iných štátnych médií. Taktiež sa znižuje počet členov predstavenstiev týchto inštitúcií a čiastočne sa menia aj ich kompetencie.

V dolnej komore poľského parlamentu tento zákon podporilo 232 poslancov, proti bolo 152 a 34 sa hlasovania zdržali. Onedlho má nový zákon schváliť poľský Senát a prezident. Analytici sa domnievajú, že najvyšší poľskí predstavitelia nebudú váhať a tiež ho podpíšu, ako sa to stalo aj v prípade kontroverznej reformy súdnictva.

Protestné hlasy už odzneli ako na domácej scéne, tak aj vo viacerých európskych inštitúciách. V Europarlamente pripravili protestné listy a odoslali ich dvom poľským ministrom. Analytici prízvukujú, že vedenie EÚ protestuje proti tomuto zákonu presne tak, ako aj proti prednedávnom schválenej reforme ústavného súdu v Poľsku.

Poliaci chcú aspoň verejnoprávne médiá, ktoré podľa nich slúžia cudzím záujmom, zmeniť tak, aby slúžili národným záujmom.

V obidvoch prípadoch európski experti a politici poukazujú na nebezpečenstvo, že súdnictvo a médiá v Poľsku viac alebo menej stratia svoju nezávislosť. Niektorých európskych politikov a analytikov pobúril ten fakt, že obidva kontroverzné zákony v Poľsku schválili práve v posledných dňoch minulého roku.

Odhlasovaná bola aj daňová reforma. Poliaci zdanili banky daňou vo výške 0,44 percenta z ich aktív. Do základu dane nespadajú štátne dlhopisy. Aj to je dôvod veľkej nespokojnosti a kritiky kruhov z EÚ. Zákon začne platiť od 1. februára. Týmto opatrením sa majú viac zdaniť banky, ktoré takmer všetok zisk z Poľska vyvezú do zahraničia.

Admin - 3. január 2016

3. 1. 2016 21:25


Dnešný dátum: nedeľa, 3. január 2016
Meniny má Daniela.
Katolícky kalendár:
Dnes: Daniel, Genovéva
- liturgia: 2. nedeľa po Narodení Pána
Zajtra: Angela z Foligna
- liturgia: féria
Liturgický rok: C


Daniel z Padovy, diakon, mučeník

Svätý

Sviatok: 3. január

† 168 Padova, Taliansko

Sv. Daniel bol židovského pôvodu. Stal sa diakonom a sprevádzal prvého padovského biskupa sv. Prosdocima na jeho cestách a pri jeho biskupskej činnosti v Padove (Taliansko). Zomrel mučeníckou smrťou pravdepodobne roku 168. Hrob s jeho telom objavili okolo roku 1000 a 3. januára 1064 ho slávnostne uložili k verejnej úcte. V ten istý deň má aj svoj sviatok.

Admin - 2. január / Alexandra, Karina / Sv. Bazil Veľký

2. 1. 2016 9:46


Dnešný dátum: sobota, 2. január 2016
Meniny má Alexandra, Karina.
Katolícky kalendár:
Dnes: Bazil Veľký a Gregor Naziánsky
- liturgia: spomienka
Zajtra: Daniel, Genovéva
- liturgia: 2. nedeľa po Narodení Pána
Liturgický rok: C


Bazil Veľký, biskup, učiteľ Cirkvi

Svätý

Sviatok: 2. január

* 330 Cézarea, Kapadócia, dnes Kayser, Turecko
† 1. január 379 tamtiež

Význam mena: kráľ, kráľovský (z gr.)

Atribúty: odev mnícha, knihy, lebka

Patrón nemocničných pracovníkov, detí, východného mníšstva, námorníkov
Sv. Bazil Veľký, mozaika v kaplnke v Normanskom paláci v Palerme na Sicílii

Sv. Bazil Veľký, mozaika v kaplnke v Normanskom paláci v Palerme na Sicílii

Sv. Bazil Veľký sa narodil v Cézarei v Kapadócii v r. 330 (dnes Kayser v Turecku). Bol jedným z desiatich detí sv. Bazila Staršieho a sv. Emmelie. Niekoľko jeho bratov a sestier bolo tiež vyhlásených za svätých. Navštevoval školu v Cézarei, neskôr v Konštantínopole a v Aténach, kde sa v r. 352 zoznámil so sv. Gregorom Naziánskym. V roku 356 na naliehanie svojich priateľov si otvoril rečnícku školu vo svojom rodnom meste Cézarei, kde učil právo a staral sa o výchovu mládeže. Zanedlho sa stal známym a požíval slávu ako jeho otec, ktorý mal svojho času tiež rečnícku školu. No Bazila svetská sláva netešila. Začal navštevovať pustovníkov, ktorí žili na púšťach v Sýrii, Mezopotámii, Palestíne a Egypte, a stal sa ich veľmi pozorným a pokorným žiakom. Keďže sa okolo neho začalo zhromažďovať čoraz viac nasledovníkov, ktorí tiež túžili po dokonalejšom živote, v roku 360 napísal pre nich pravidlá a záväzný poriadok. Pravidlá vybudoval na základe troch sľubov, ktoré členovia skladali: čistota, chudoba a poslušnosť. Takto položil základy organizovanému životu rehoľníkov. Jeho sestra Makrína zase podobne zorganizovala ženské kláštory. Aj pre nich napísal Bazil pravidlá. Takto reformované mníšstvo sa potom rozrastalo ďalej.

Medzitým sa Bazil dozvedel, že v jeho rodnom meste sa rozpútala búrka proti pravej náuke Cirkvi. Starý a bojazlivý cézarejský biskup Dianeos v roku 361 podpísal ariánske znenie vyznania viery, v ktorom sa popieralo božstvo Ježiša Krista. Bazil sa ihneď ponáhľal domov a biskup po rozhovoroch s ním svoj omyl odvolal. Zakrátko na to zomrel. V roku 362 si ľudia vyvolili za biskupa senátora a katechumena Euzébia, ktorého po krste vysvätili. No on len nerád preberal tento úrad, keďže nemal teologické vzdelanie. Preto si za svojho pomocníka vybral Bazila. Bazil prijal túto ponuku. V roku 364 bol vysvätený za kňaza. Aj na tomto mieste veľmi horlivo pôsobil. Postavil sa proti arianizmu, ktorý vtedy útočil proti pravej viere cez cisára Valenta a jeho prefekta Modesta. Popritom pamätal aj na tých, ktorí boli postihnutí krutým hladom v rokoch 367-8.

Admin - Re: 2. január / Alexandra, Karina / Sv. Bazil Veľký

2. 1. 2016 9:46


Po smrti biskupa Euzébia sa v roku 370 stal biskupom Bazil. Cézarea bola metropolitným sídlom pre jedenásť ďalších biskupstiev. Bazil bol teda aj arcibiskupom. Zriadil ústav pre chudobných, chorých, malomocných, pocestných a pre siroty. Na seba bol stále prísny. Žil veľmi jednoducho a skromne. Nemal nijaký dvor ani pre reprezentáciu ani pre pohodlie. Nemal dokonca ani kuchára. Takmer každý deň kázal. Napriek zastrašovaniu od cisárovho prefekta Modesta vytrval v pravej viere a nepoľavil nič ani zo svojich aktivít. To sa veľmi páčilo cisárovi Valentovi. Bazilovi daroval rozsiahle majetky, ktoré potom Bazil využil v prospech svojich chudobných.

Bazil má taktiež zásluhy na reforme liturgie. Skrátil a zjednotil obrad sv. omše. Jeho liturgia je vôbec prvá, ktorá bola napísaná a pevne stanovená s vylúčením rôznych ľubovoľných dodatkov podľa osobnej záľuby kňaza. Doteraz sa vo východnej Cirkvi používa liturgia, ktorá nesie jeho meno.

Biskupom bol síce len deväť rokov, no jeho rozsiahla činnosť poznačila celú Cirkev. Neúnavná práca a sebazapieravý život ho poznačili. Posledné týždne roku 378 strávil na lôžku a 1. januára 379 zomrel. Nemal ani päťdesiat rokov. No jeho vplyv bolo cítiť naďalej. O dva roky neskôr sa uskutočnil cirkevný snem (koncil) v Konštantínopole (Carihrade), kde aj zásluhou jeho učenia a jeho činnosti jednoznačne zavrhli arianizmus. Zostalo nám po ňom aj mnoho spisov: päť kníh proti Eunomiovi (vyvrátenie ariánskych bludov), homílie, asketické knihy a 366 listov. Bazil si vyslúžil titul “druhý Atanáz”, lebo tak ako sv. Atanáz neohrozene bojoval proti arianizmu a proti zasahovaniu svetskej vrchnosti do cirkevných záležitostí. Je “Otcom východného mníšstva”; jeho regulu prijali všetci východní mnísi. Doteraz jestvuje vo východnej Cirkvi Rehoľa sv. Bazila Veľkého.

Admin - Pápež otvoril Svätú bránu hlavnej baziliky Panny Márie Bohorodičky

1. 1. 2016 21:10

Vatikán 1. januára – V deň slávnosti Panny Márie Bohorodičky pápež František otvoril Svätú bránu milosrdenstva v hlavnej mariánskej bazilike Santa Maria Maggiore na rímskom Esquilíne. Urobil tak pri vstupe k sláveniu svätej omše so začiatkom o 17. hodine. V homílii pozval všetkých prítomných tri razy nahlas zvolať na počesť Božej Matky: „Svätá Matka Božia!“ V závere slávenia sa prišiel pomodliť v tichu pred milostivým obrazom Panny Márie „Salus Populi Romani“ – Záchrany rímskeho ľudu. Uctil si ju incenzom a podľa svojho zvyku položil na oltár kyticu kvetov.

Plné znenie homílie Svätého Otca:

Zdravas, Matka milosrdenstva! S týmto pozdravom sa chceme obrátiť na Pannu Máriu v rímskej bazilike, ktorá je jej zasvätená s titulom Matky Božej. Je to začiatok starobylej hymny, ktorú budeme spievať na konci tejto svätej Eucharistie. S pôvodom od neznámeho autora sa dostala až k nám ako modlitba, čo spontánne plynie zo srdca veriacich: «Zdravas, Matka milosrdenstva, Matka Božia a Matka odpustenia, Matka nádeje a Matka milosti, Matka plná svätej radosti.» V tých niekoľkých slovách sa nachádza syntéza viery generácií osôb, ktoré nespúšťajúc zrak z ikony Panny Márie, žiadajú ju o príhovor a útechu.

Admin - Re: Pápež otvoril Svätú bránu hlavnej baziliky Panny Márie Bohorodičky

1. 1. 2016 21:12

Je viac než kedykoľvek príhodné, aby sme v tento deň vzývali Pannu Máriu najmä ako Matku milosrdenstva. Svätá brána, ktorú sme otvorili, je v skutočnosti Bránou milosrdenstva. Ktokoľvek prechádza týmto prahom, je povolaný pohrúžiť sa do milosrdnej lásky Otca s úplnou dôverou a bez akéhokoľvek strachu. A môže sa vybrať ďalej z tejto baziliky s istotou. S istotou, že bude mať pri sebe Máriinu spoločnosť. Ona je Matkou milosrdenstva, lebo zrodila vo svojom lone samotnú Tvár Božieho milosrdenstva, Ježiša, Emanuela, toho, na koho čakali všetky národy, «Knieža pokoja» (Iz 9,5). Boží Syn, ktorý sa stal telom pre našu spásu, nám daroval svoju Matku, ktorá sa spolu s nami stáva pútničkou, aby nás nenechala samých na ceste nášho života, hlavne v momentoch neistoty a bolesti.

Mária je Božou Matkou, je Matkou Boha, ktorý odpúšťa, udeľuje odpustenie, a preto môžeme povedať, že je Matkou odpustenia. Toto slovo „odpustenie”, tak nepochopené svetskou mentalitou, však poukazuje na to ovocie, ktoré má opravdivý pôvod v kresťanskej viere. Kto nevie odpúšťať, ešte nespoznal plnosť lásky. A iba ten, kto skutočne miluje, je schopný dospieť až k odpusteniu, zabúdajúc na prijatú urážku. Pri päte kríža Mária vidí svojho Syna, ktorý ponúka sám seba a tak dosvedčuje, čo znamená milovať ako miluje Boh. V tom okamihu počuje Ježišove slová, ktoré pravdepodobne pochádzajú z toho, čo ho ona sama učila, keď bol dieťaťom: «Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia» (Lk 23,34). V tom momente sa Mária stala pre všetkých Matkou odpustenia. Ona sama podľa Ježišovho príkladu a s jeho milosťou bola schopnou odpustiť tým, čo zabíjali jej nevinného Syna.

Admin - Re: Re: Pápež otvoril Svätú bránu hlavnej baziliky Panny Márie Bohorodičky

1. 1. 2016 21:13



Pre nás sa Mária stáva ikonou toho, ako má Cirkev rozšíriť odpustenie na všetkých tých, čo si ho vyprosujú. Matka odpustenia učí Cirkev, že odpustenie ponúknuté na Golgote nepozná hraníc. Nemôže ho zastaviť zákon so svojimi vykrúcačkami, ani múdrosť tohto sveta so svojím kategorizovaním. Odpustenie Cirkvi musí mať rovnaký rozsah ako to Ježišovo na kríži a Máriino pod krížom. Niet tu alternatívy. Práve kvôli tomu urobil Duch Svätý apoštolov účinnými nástrojmi odpustenia, aby to, čo zadovážil Ježiš svojou smrťou, mohlo prísť ku každému človeku, na každom mieste a v každom čase (porov. Jn 20,19-23).

Mariánsky hymnus napokon pokračuje slovami: «Matka nádeje a Matka milosti, Matka plná svätej radosti.» Nádej, milosť a svätá radosť sú sestry: všetky sú Kristovými darmi, ba viac, sú to všetko jeho mená, vpísané takpovediac v jeho tele. Dar, ktorý nám Mária daruje, keď nám dáva Ježiša Krista, je darom odpustenia, ktoré obnovuje život, ktoré umožňuje plniť nanovo Božiu vôľu a ktoré napĺňa život pravou radosťou. Táto milosť nám otvára srdce, aby sme hľadeli do budúcnosti s radosťou toho, kto dúfa. Je to poučenie, ktoré vychádza aj zo žalmu: «Bože, stvor vo mne srdce čisté a v mojom vnútri obnov ducha pevného. ... Navráť mi radosť z tvojej spásy» (Ž 51,12.14). Sila odpustenia je pravou protilátkou na smútok vyvolávaný zášťou a pomstou. Odpustenie otvára dvere radosti a spokojnosti, pretože oslobodzuje dušu od myšlienok na smrť, zatiaľ čo zášť a pomsta nahuckávajú myseľ a poškodzujú srdce, oberajúc ich o odpočinok a pokoj. Sú to mrzké veci: zášť a pomsta.

Prekračujeme teda Svätú bránu milosrdenstva v istote, že nás sprevádza Panna Mária, Svätá Božia Matka, ktorá sa za nás prihovára. Prijmime jej sprevádzanie, aby sme nanovo objavili krásu stretnutia s jej Synom Ježišom. Otvorme svoje srdce dokorán radosti z odpustenia, vedomí si dôverujúcej nádeje, ktorá sa nám prinavracia, aby sme našu každodennú existenciu urobili poníženým nástrojom Božej lásky.

A s láskou synov a dcér ju vzývajme rovnakými slovami ako ľud v Efeze za čias historického koncilu: „Svätá Matka Božia!“ A pozývam vás všetkých spoločne k tomuto zvolaniu po tri razy. Nahlas, s celého srdca a s láskou, všetci spolu: „Svätá Matka Božia!“

Admin - 1. január 2016 / Panna Mária Bohorodička

1. 1. 2016 21:08

Dnešný dátum: piatok, 1. január 2016
Dnes je deň vzniku Slovenskej republiky.
Katolícky kalendár:
Dnes: Panna Mária Bohorodička
- liturgia: slávnosť, prikázaný sviatok
Zajtra: Bazil Veľký a Gregor Naziánsky
- liturgia: spomienka
Liturgický rok: C


Bohorodička Panna Mária

Sviatok: 1. január

Liturgické slávenie: slávnosť; prikázaný sviatok

Výraz „Bohorodička“ sa síce vo Sv. písme nenachádza, no na viacerých miestach sa píše o Panne Márii ako o tej, ktorá porodila Božieho Syna. Pomenovanie Bohorodička nachádzame v 3. storočí v spisoch sv. Otcov ako u sv. Gregora Nazianzského, sv. Gregora Nyssenského, sv. Cyrila Alexandrijského, sv. Ignáca Antiochijského a ďalších. Ako dogmu, čiže ako článok viery bolo toto tajomstvo vyhlásené na cirkevnom sneme (koncile) v Efeze v roku 431 a neskôr aj v Carihrade v roku 555. Konciloví otcovia v Efeze prijali uznesenie, že Panna Mária je Bohorodičkou (grécky Theotókos) a že v Kristovi sú zjednotené dve prirodzenosti – božská i ľudská. Súčasne odsúdili blud carihradského patriarchu Nestória, ktorý hlásal, že Panna Mária bola matkou Krista ako človeka, nie Boha.

V lone Panny Márie sa vyvinulo Ježišovo ľudské telo podľa biologických zákonov. Bolo počaté z Ducha Svätého. No vieme, že Boží Syn žil už od večnosti ako druhá Božská osoba. Tento Boží Syn si zobral ľudské telo z Márie Panny a stal sa aj človekom. Panna Márie je Bohorodička a Ježiš Kristus je Bohočlovek. Panna Mária mu poskytla teda ľudské telo. V kristologickom výklade žalmov sa stretávame s Pannou Máriou, poeticky opísanou ako Sväté mesto (Sion), ktoré má vznešeného Obyvateľa (napr. Ž 48, 87, 132 a iné). Pán Ježiš naozaj u nej deväť mesiacov pred narodením býval, aby mohol prísť na svet ako človek.

Aj Druhý vatikánsky koncil venoval Bohorodičke Panne Márii veľkú pozornosť. Celá VIII. kapitola hlavnej vieroučnej konštitúcie sa hovorí práve o nej. Koncil potvrdil doterajšie učenie a povzbudzuje všetkých, aby mali čím väčšiu úctu k tej, ktorá priviedla na svet samého Boha. Boh prišiel na svet skrze ňu a my sa tiež cez ňu najľahšie dostaneme k Bohu. Nazývame ju Kráľovnou vesmíru, Kráľovnou anjelov a má ešte mnoho iných prívlastkov. Z toho vidno, že aj sám Boh ju zahŕňa osobitnou priazňou a jej príhovor je naozaj mocnou modlitbou, ktorá dokáže vyprosiť veľké milosti. Nenadarmo sa konajú mnohé známe mariánske pobožnosti, ako ruženec, litánie, večeradlo a podobne. Toto všetko je praktickým vyjadrením starej latinskej vety „Per Mariam ad Iesum“ (cez Máriu k Ježišovi).

Admin - 31. december 2015 / Silvester / Silvester I., pápež

31. 12. 2015 8:12


Dnešný dátum: štvrtok, 31. december 2015
Meniny má / Silvester
Katolícky kalendár:
Dnes: Silvester I., pápež
- liturgia: féria
Zajtra: Panna Mária Bohorodička
- liturgia: slávnosť, prikázaný sviatok
Liturgický rok: C


Silvester I., pápež

Sviatok: 31. december

* Rím
† 31. december 335 tamtiež

Pontifikát: 314 – 335

Význam mena: obyvateľ lesov, lesný muž (lat.)

Sv. Silvester sa narodil v Ríme. Za kňaza ho vysvätil pápež sv. Marcelín. Bolo to v pokojnom období, po ktorom prišlo prenasledovanie kresťanov za cisára Diokleciána. Silvester ho prežil a takisto aj prenasledovanie za Maximiána. Dočkal sa pokojných časov, ktoré nastali vďaka cisárovi Konštantínovi Veľkému a jeho Milánskemu ediktu roku 313. Roku 314 sa stal pápežom. V tom istom roku poslal štyroch legátov na koncil Západnej Cirkvi, ktorý zvolal kvôli ariánom. Roku 325 sa konal slávny koncil v Nicei. Vtedy už bol Silvester vo vysokom veku, a tak znova vyslal na koncil svojich legátov. Zomrel r. 335.